El caberu mes d’ochobre, una marea humana de 30.000 persones añagaba durante hores el centru d’Uvieu al glayíu de “Yá, yá, yá, Oficialidá”.

La movilización foi un retruque escomanáu a los gafientos insultos, faltes y ataques rabiaos de la derecha a esta reivindicación hestórica de la izquierda. Amás, fizo tornar a la primera llínea la urxencia d’acabar col maltratu sistemáticu a los nuesos derechos llingüísticos y a la cultura popular.

Depués de más de tres meses ensin movilizaciones, el 31 de xineru finaba´l plazu marcáu d’aniciu p’algamar dalgún alcuerdu ente los partidos que sofiten dafechu la Oficialidá (PSOE, UP, Izquierda Xunida y Foro Asturies). Pero una vegada más, ta nidio que los alderiques parllamentarios, renunciando a la presión de les movilizaciones, son una caleya ensin final y que l’únicu xeitu de trespasar el bloquéu de la derecha de Foro y les promeses baleres del PSOE ye tornar a les cais.

La derecha franquista a la ofensiva 

Ante l’alderique surdío tres la posibilidá facer parte a la Oficialidá del asturianu y el gallegu asturianu na reforma del Estatutu d’Autonomía d’Asturies, la derecha desendolcó una bayura d’insultos y despreciu, al más puru estilu franquista, escontra la llingua ya el so reconocimientu: “el bable que nadie habla” o “caballo de Troya para la batasunización de Asturias”. 

Vox, que puxa polos votos d’estrema derecha que pudieran arrincar de la base eleutoral de Foro Asturies, llantó grandes anuncies publicitaries cola cara d’Adrián Pumares entafarrada xunto col mensaxe “Los progres quieren imponer a un millón de asturianos una lengua que no es la suya #CooficialidadNo” (Los “progres” quieren imponer a un millón d’asturianos una llingua que nun ye la suya), o “Los adrianes te quieren meter la llingua” (Los “Adrianes” quieren metete la llingua), xunto a una imaxe na que s’amosa a Adrián Barbón y Adrián Pumares dándose un besu. Esta campaña asquerosa, reaccionaria y lgtbifóbica dio-y un toque de progresismu a los demagogos de Foro Asturies del tou inmerecíu.

El PSOE sofita’l xantaxe de Foro Asturies

El votu d’un de los dos diputaos de Foro Asturies, Adrián Pumares, asoléyasenos como decisivu, al quédase la suma de los votos de PSOE, IU y Podemos a un de los veintisiete necesarios. Pero esti defensor de los poderosos fai usu d’un rastreru xantaxe, por que condiciona’l so votu a la aprobación d’una reforma fiscal que desanicie los impuestos a los ricos, entamando pola eliminación del impuestu d’heriedes.

La estratexa del PSOE tamién foi aclariándose por mor de los sos intereses eleutorales.  Los mesmos qu’hestóricamente s’opusieron a la Oficialidá nel 2017, cuando cuntando xunto con Izquierda Xunida y Podemos de los votos necesarios p’algamala, camudaron dafechu la so postura y votaron finalmente escontra, xunto a PP, Foro y Ciudadanos, quieren agora apaecer como los grandes defensores de los derechos llingüísticos del pueblu asturianu.

Mentanto aceuten toles condiciones de Foro, pidin-y al restu de partíos un alcuerdu total o sinon, nun habrá Oficialidá. Ta nidio que quieren emplegar la defensa de los derechos llingüísticos p’apropiase d’un perfil progresista ante’l fonderu descreitu y l’enfadu social que fixeron les sos polítiques ente la clas obrera y la mocedá asturiana, sotripada dafechu pola crisis.

Yá ta bien de concesiones. La llucha ye l’únicu camín

Por desgracia, hasta güei la rempuesta de la izquierda parllamentaria foi la d’afloxar a cambéu de na. PSOE, Izquierda Xunida y Podemos entamaron aceutando dexar el desendolcu de la Oficialidá pa una futura llei de normalización que requerirrá el votu de 3/5 partes de la Xunta. Esto supón, na práutica, que medre la capacidá de vetu de la derecha.

Según s’acercaba’l 31 de xineru, plazu marcáu d’aniciu p’algamar dalgún alcuerdo ente los partios que sofiten dafechu la Oficialidá, Podemos asoleyaba una propuesta alternativa de reforma fiscal, un “documentu abiertu ya ensin llinies roxes”. Una propuesta que Foro paez pensase pa tornar a la “negociación”. Pola so parte, Izquierda Xunida paez mantenese firme na so negativa de ceder a les esixencies, pero tamién entamen a oyise voces que falen d’almitir una “fiscalidá diferenciada pa l’Asturies balera”. ¡Valió yá de xuegos parllamentarios y promeses astrautes!

La Oficialidá tien que dotase de conteníu y de los recursos materiales necesarios, entamando por facer xorrecer un presupuestu d’educación col que podamos, ente otres coses, organizar una materia obligatoria d’asturianu en tolos niveles educativos y les condiciones llaborales del profesoráu.

Una vegada más, namás podemos dexar esta caleya y algamar una oficialidá real, ensin paripés y vagues promeses de futuru tomando les cais.

Valió yá d’amenaces y promeses baleres, ¡Oficialidá ya, y de verdá!

La nuesa fuercia ta nes cais y non na Xunta

***

Basta de negar nuestros derechos lingüísticos y de maltratar la cultura popular

Ninguna concesión a la derecha, ¡la Oficialidá la conquistaremos en las calles!

El pasado mes de octubre una marea humana de 30.000 personas inundaba durante horas el centro de Oviedo al grito de “Ya, ya, ya, Oficialidá”.

La movilización se convirtió en una extraordinaria contestación a los insultos, menosprecios y ataques furibundos de la derecha a una reivindicación histórica de la izquierda y volvió a situar en primera línea la urgencia de acabar con la vulneración de nuestros derechos lingüísticos y con el maltrato sistemático a la cultura popular.

Tras más de tres meses sin movilizaciones, el 31 de enero se agotaba el plazo marcado inicialmente para llegar a algún acuerdo entre los partidos que formalmente apoyan la Oficialidá (PSOE, UP, IU y Foro Asturias). Pero una vez más ha quedado demostrado que los debates parlamentarios renunciando a la presión en las calles son un callejón sin salida y que la única forma de superar el bloqueo de la derecha de Foro, y las promesas vacías del  PSOE, es retomar la movilización.

La derecha franquista a la ofensiva 

Ante el debate suscitado a raíz de la posibilidad de incluir la "oficialidá" del asturiano y el gallego asturiano en el marco de la reforma del Estatuto de Autonomía de Asturias, la derecha ha desatado un infinito catálogo de insultos y desprecio, al más puro estilo franquista contra la llingüa y su reconocimiento: “el bable que nadie habla” o “caballo de Troya para la batasunización de Asturias”. 

Vox, que pugna por los votos de extrema derecha que puedan arrancar de la base electoral de Foro Asturias, ha instalado enormes vallas publicitarias con la cara de Adrián Pumares tachada junto al mensaje “Los progres quieren imponer a un millón de asturianos una lengua que no es la suya #CooficialidadNo”, o “Los adrianes te quieren meter la llingüa”, junto a una imagen en la que aparecen Adrián Barbón y Adrián Pumares, besándose. Esta repugnante, reaccionaria y lgtbifóbica campaña ha contribuido a dar un aura de progresismo a los demagogos de Foro Asturias totalmente inmerecido.

El PSOE ampara el chantaje de Foro Asturias

El voto de uno de sus dos diputados, Adrián Pumares, se presenta como decisivo ya que la suma de los votos del PSOE, IU y Podemos se queda a uno de los veintisiete necesarios. Pero este defensor de los poderosos actúa como un vil chantajista ya que condiciona su voto a la aprobación de una reforma fiscal que elimine los impuestos a los ricos, empezando por la supresión del impuesto de sucesiones.

La posición del PSOE también se ha ido clarificando según lo han marcado sus intereses electorales. Los mismos que históricamente se han opuesto a la Oficialidá, que incluso cuando en 2017 cambiaron formalmente su posición y contaban junto con IU y Podemos con los votos necesarios para hacerla realidad votaron finalmente en contra junto al PP, Foro y Ciudadanos, tratan ahora de aparecer como los grandes defensores de los derechos lingüísticos del pueblo asturiano.

Mientras, aceptan todas las condiciones de Foro y exigen al resto de grupos un acuerdo total o si no, no habrá Oficialidá. Es evidente que quieren utilizar la defensa de los derechos lingüísticos para dotarse de un perfil progresista ante el profundo descrédito y el enorme descontento social que han provocado sus políticas entre la clase obrera y la juventud asturiana especialmente golpeada por la crisis.

Basta ya de concesiones. La lucha es el único camino

Lamentablemente la respuesta por parte de la izquierda parlamentaria hasta el momento ha sido la de ceder a cambio de nada. Tanto PSOE, como IU y Podemos comenzaron aceptando dejar el desarrollo de la Oficialidá para una futura ley de normalización que requeriría el voto de 3/5 partes de la Junta. Esto supone, en la práctica reforzar la capacidad de veto de la derecha.

Según se acercaba el 31 de enero, plazo marcado inicialmente para llegar a algún acuerdo entre los partidos que formalmente apoyan la Oficialidá, Podemos enviaba una propuesta alternativa de reforma fiscal, un “documento abierto y sin líneas rojas”. Una propuesta que Foro parece haber aceptado para volver a sentarse a “negociar”. Por su parte IU parece mantenerse firme en su negativa a ceder al chantaje, pero también empiezan a escucharse voces que hablan de aceptar una “fiscalidad diferenciada en la Asturias vaciada”. ¡Basta ya de juegos parlamentarios y promesas abstractas!

La oficialidad tiene que dotarse de contenido y de los recursos materiales necesarios, empezando por un incremento del presupuesto en educación que permita, entre otras cosas, afrontar la creación de una asignatura obligatoria de asturiano en todos los niveles educativos y la dignificación de las condiciones laborales del profesorado.

Una vez más, la única forma de salir de este callejón y conseguir una oficialidá real y no paripés y vagas promesas de futuro, es retomando las calles.

Basta ya de chantajes y promesas vacías, ¡Oficialidá ya, y de verdad!

Nuestra fuerza está en las calles y no en el Parlamento